top of page

שבר את תקרת הזכוכית

אלעד מסורי

2022-12-21

Israeli Week News שבוע ישראלי


Link: https://israeliweek.com/%D7%A9%D7%91%D7%A8-%D7%90%D7%AA-%D7%AA%D7%A7%D7%A8%D7%AA-%D7%94%D7%96%D7%9B%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%AA/


במהלך הראיון עם ירדן שולץ, מצאתי אותו ממתין בהתרגשות לתוצאות מטקס הגראמי הלטיני. האלבום האחרון של Wiplash אותו מיסטר, מועמד השנה לאלבום הרוק הטוב ביותר. ״גם אם אני לא אזכה זה עדיין בסדר״, סינן לעברי; ״קולגה אמר לי לא מזמן – תן לי להיות מועמד לגראמי כל שנה ואני מרוצה״.

שולץ( 38), מהנדס סאונד ישראלי מחיפה, כבר מזמן שבר את תקרת הזכוכית הכה נוכחת בישראל. הרזומה שלו כולל פרויקטים מצליחים עם אמנים בינלאומיים כמו  ניקי מינאז׳, ריטה אורה ושון פול. לאחרונה עבד על גרסה מחודשת לאחד השירים המובילים של ויטני יוסטון, כחלק מסרט חדש על חייה שיצא בימים אלו – I WANNA DANCE WITH SOMEBODAY  


ממש כמו בתעשיית הטלוויזיה האמריקאית, בה ניתן למצוא בשנים האחרונות כשרונות ישראלים כדוגמאת שירה האס (Unorthodox, Asia ) או ניב סולטן (Tehran), שולץ מככב מאחורי מסך המחשב והקונוסלה שלו עם שלל קרדיטים לשירים שמיקסס ומיסטר לפרויקטים מצליחים בארה״ב, דוגמת ”Neon Lights ” של LODATO, שנכנס למקום הראשון במצעד הדאנס של הבילבורד האמריקאי; הסינגל  ”Dreamer״ שהפך לשיר הרשמי של פיפ"א 2023 והמונדיאל האחרון;  ומיקס מאסטרינג לשיר הרשמי של מתאבקי ה-WWE .  

שולץ, מבחינתו, נותר עם הרגליים על הקרקע. הוא ממשיך לעבוד בחדר קטן אותו הפך לאולפן ביתי. עם רשימת פרויקטים מרשימה של אמנים מכל הז'אנרים והסגנונות, שולץ הפך לשם דבר בעולם המיקס והנדסת הקול, ונחשב לאחד המבוקשים על ידי מיטב המפיקים המוזיקלים בישראל ובעולם.  


במרבית הזמן, מהנדס הסאונד אינו זוכה להנות מאור הזרקורים. אך אין זאת כדי להעיד על חשיבות תפקידו. למעשה, אף אלבום מקצועי לא ייצא טרם עבר מיקס מסודר ומאסטרינג לאחריו. בעבודתו שולץ עושה סדר בערוצי ההקלטה שנעשו באולפן, עורך ומערבל את הצליל הסופי ומעניק להקלטות את האיזון והצבע שלהם. זו אמנם עבודה מאוד טכנית, אך מהנדס קול מוכשר יודע להפוך אותה ליצירתית וזוכה להמון הערכה מהאמנים המקליטים והמפיק המוזיקלי. לעיתים רבות תפקידו של מהנדס הקול משתלב בהפקה המוזיקלית ובהחלטות האומנותיות. קחו לדוגמא את נייג'ל גודריץ – שהפיק את ״אוקי קומפיוטר״-  אלבומה פורץ הדרך של להקת רדיוהד, או טכנאי הקול אלן פרסונס שהפיק את ״The dark side of the moon ”, אלבומה האייקוני של פינק פלויד.  


ירדן, מתי גילית את עולם הסאונד? 

״זה היה ממש במקרה. הייתי בן 13 וחבר מהכיתה שלי אמר לי יום אחד שהוא הפיק שיר במחשב. לא הבנתי למה הוא מתכוון וביקשתי לבוא לראות. הוא פתח את המחשב, העלה איזו תוכנה מיושנת ולחץ פליי. פתאום שמעתי סאונדים ומוזיקה יוצאים מהמחשב. ביקשתי ממנו לעשות לי עותק. אני זוכר שזה היה על דיסק פלופי ישן של כמה מגה בודדים. התקנתי את התוכנה במחשב שלי והתחלתי לשחק איתה. התאהבתי לגמרי, ומכאן הכל התחיל. מאז אני עושה מוזיקה".


מה בעצם התפקיד של מהנדס הסאונד? 

״לכל שיר שיוצא, לא משנה באיזה סגנון או ז'אנר, יש את המפיק המוזיקלי שאחראי על ההפקה שלו, מקליט את כלי הנגינה, מעבד אותם ובונה את השיר. הכלים הללו נשמרים על ערוצים: שכבות שכבות של כלים שיחד מרכיבים שיר. התפקיד שלי הוא לסדר אותם כדי שהם ישמעו טוב ביחד. ללא המיקס השיר יהיה ערבוב של כלים וישמע בלאגן באוזן. בתור מהנדס קול אני מנסה להעביר את הוויז׳ן של המפיק המוזיקלי. רוב האנשים מסתכלים על המיקס כעבודה מאוד טכנית, אבל איש מיקס טוב מהווה המשך ישיר של המפיק ולא חלק נפרד ממנו". 

עם זאת, עם הטכנולוגיה של היום והאינטרנט, די נדיר שמהנדס קול יושב עם המפיק באולפן. הוא פשוט שולח לי את המיקס הראשוני (Ruff Mix ) שזו גרסה התחלתית שהוא עושה כדי להעביר את החזון שלו לשיר. כך, אני מבין לאן הוא רוצה לקחת את השיר ומתאים את העבודה שלי כדי לתת את התוצאות הכי טובות".

שולץ מעולם לא למד עריכת סאונד במוסד חינוכי מסורתי. הוא רכש את הידע שלו כאשר העביר אין ספור שעות באולפן ההקלטות, חקר והתנסה בסוגי סאונד שונים. כך, אימן את האוזן שלו ולימד עצמו את מלאכת המיקס. מאז הוא מתמקד בלהביא את הטכנולוגיה הכי חדישה והכלים הכי מעודכנים לאולפן הביתי ולעבודה שלו. 


כבר כנער הקליט להיטים רבים שכבשו את רחבות הריקודים של ישראל. אבל בהתחלה, סיפר לי, לא קיבל חיבוק מהזרם המרכזי. 

״בישראל בשנות התשעים, למוזיקה האלקטרונית לא הייתה תדמית טובה. כל מי שהפיק מוזיקה אלקטרונית היה מתוייג כהיפי או אאוטסיידר. ב-1999 נפתח בארץ הלייבל של GMI שהתעסק במוזיקה אלקטרונית. התחלתי לעבוד איתם והוצאנו המון להיטים שתפסו ברדיו, הפכו פופולריים והחלו להתנגן בשמחות ואירועים.

"הקלטנו להיטים עם אורן ואייל ברקן, עם סינגלים שהיו החלוצים של המוזיקה האלקטרונית בארץ. אחרי זה עשיתי מיקס ללהיט 'אפטר בסדינים'; אני זוכר שחצי מדינה שרה : בא לי בא לי עליך… זה מצחיק כי השיר הזה הוקלט בקטע של פארודיה והוא התפוצץ והפך להיות מגה להיט. כל השירים האלו פתחו את הדרך ונתנו במה למוזיקה האלקטרונית, וממש כמו שהיום שכל אחד רוצה להיות שף, בתחילת שנות האלפיים כולם רצו להיות דיג'יי.״


אתה עובד עם מוזיקה מז'אנרים שונים אחד מהשני. 

״כן, אני באמת משתדל לעבוד עם כולם. בישראל וגם בחו״ל. ולמרות שעשיתי המון מוזיקה אלקטרונית, הנה, האלבום שאנחנו מועמדים עליו לגראמי הוא בכלל אלבום רוק לטיני. חשוב לי לעבוד עם אמנים מסגנונות שונים כי זה עושה את העבודה שלי להרבה יותר מעניינת ופחות שוחקת.״ 


לאלבום של Wiplash עשית את המאסטרינג. איך זה שונה ממיקס? 

״בעבודת המיקס אני מקבל את הערוצים ומסדר אותם בצורה אומנותית כדי שההקלטה תשמע טוב   לכל בן אדם באוזן. המאסטרינג, הוא תהליך של עבודת סאונד מדויקת; מדובר בפינשים הכי קטנים הנעשים על ידי מהנדסי קול ברמה הגבוהה ביותר. זה למעשה הפיין טיונינג למיקס  והליטוש הסופי. אחריה, השיר מוכן להשמעה ברבים.״ 


מה הופך מהנדס למהנדס קול מצליח? 

״קודם כל הבנה של מה שמצפים ממך בצד השני. להיות מסוגל לתקשר עם הלקוח בצורה הטובה ביותר ברמה האישית, לדעת לייצר קשרים ותמיד להיות חברותי ואדיב. צריך להבין שלפעמים מוזיקאים מחפשים אוזן קשבת ומישהו להתייעץ איתו. בנוסף, תמיד להיות צעד אחד קדימה לפני כולם בתעשיה. מהנדס קול טוב צריך להיות  בקדמת הטכנולוגיה: הכלים  הכי טובים והתוכנות הכי חדשות. הרף תמיד עולה בתעשיה הזו, ומהנדס שיש לו את החידושים האחרונים בתחום יכול לדחוף את העבודה שלו לקצה, להפיק את הסאונד הכי טוב וגם לייעל את העבודה שלו.״ 


כישראלי שחי בארץ, איך אתה מתרשם מחווית העבודה בפרויקטים בארצות הברית?

״חוויה מצויינת. המפיקים בחו״ל מאוד מקצועיים: לכל אומן יש לייבל מסודר עם צוות של אנשים ברמה מאוד גבוהה. המפיקים מנחים את מהנדס הקול בצורה ברורה. תמיד מובן לי מה הוויז׳ן שלהם ולאיזה כיוון הם רוצים לקחת את השיר. מהלך העבודה תמיד יעיל ומהיר. אני מאוד נהנה לעבוד עם מפיקים ואמנים בארצות הברית, זה בגדר הגשמת חלום עבורי.״  


לאיזו מוזיקה אתה מאזין? 

״אני מאוד אוהב מוזיקה קלאסית  מודרנית, ואני מאזין בעיקר למלחינים כגון הנס זימר, הווארד שור, וג׳יימס ניוטון הווארד. המוזיקה שלהם אמנם שונה לחלוטין מהמוזיקה של שגרת העבודה שלי, אבל אני מוצא  את עצמי מתרגש כשאני מאזין לעבודות שלהם. החיות והדינמיקה בתזמורת חיה היא דבר שאין שני לו״.  


הישג מוזיקלי שאתה גאה בו במיוחד? 

״המועמדות לגראמי הלטיני. לעולם לא חשבתי שאצליח להיכנס לעולם המוזיקה הלטינית ולהיות חלק מרשימה כה אקסקלוסיבית של מהנדסי סאונד. תבין, גראמי הוא פסגת השאיפות של כל אמן מוזיקלי בעולם. אני לא דובר ספרדית ועדיין מתגורר בישראל, ולכן עבורי להיות מועמד לגראמי הלטיני על אלבום הרוק הטוב ביותר זה מרגיש לא מציאותי בכלל". 


לסיום, אמן אמריקאי שאתה חולם לעבוד איתו?

״וואו יש הרבה. כמובן שזה יהיה חלום לעבוד עם טיילור סוויפט, היא הזמרת הכי חמה בשנים האחרונות. הייתי גם מאוד רוצה לעבוד עם ג'ניפר לופז ועם דה וויקנד. אני חייב לגלות שאני גיק בנשמה שלי, ומכיר בעל פה את כל סרטי 'מלחמת הכוכבים', אז מבחינתי לעבוד עם ג'ון וויליאמס שהלחין את כל סרטי הסדרה, וסרטים רבים מפורסמים אחרים, יהיה לגמרי הגשמת פסגת חלומותיי״.


bottom of page